WEDSTRIJD 75 JAAR CITROËN

Gepost op 27 oktober 2023

Onlangs werd de Citroën 2CV 75 jaar. Om dat te vieren lanceren wij een leuke wedstrijd. In ruil voor een tekening van een Citroën 2CV krijg je een miniatuurexemplaar cadeau. Gebruik je eigen creativiteit of kleur een van de hieronder te downloaden kleurplaten in. Heb je een leuke foto van jouw eigen 'geitje' - recent of uit lang vervlogen tijden - ruil een kopie daarvan in voor een miniatuurtje.

De wedstrijd is van toepassing in onze Citroën-showrooms - Sint-Niklaas, Bornem, Wetteren én Dendermonde. Overhandig je kunstwerk aan onze verkoper en hij weet meteen wat te doen. Natuurlijk zolang de voorraad strekt, kijk op imacar.be/vestigingen voor de openingsuren.

IMG20231027133458

ICONISCHE CITROËN 2CV BLAAST 75 KAARSJES UIT

  • Citroën viert de 75ste verjaardag van de iconische 2CV, waarvan maar liefst 5.114.969 stuks gebouwd zijn tussen 1949 en 1990.
  • De 2CV kwam voort uit een project uit 1936 genaamd ‘TPV’ met als doel auto’s zuiniger, veelzijdiger en toegankelijker te maken.
  • De 2CV werd een icoon dankzij belangrijke pijlers voor het merk: populair, comfortabel, eenvoudig, duurzaam en betaalbaar.
  • Ter gelegenheid van zijn 75ste verjaardag werden acht iconische en bijzondere 2CV’s op artistieke wijze gefotografeerd in het Citroën Conservatoire.


Citroën viert de 75ste verjaardag van één van zijn meest iconische modellen: de 2CV. Na de uitwerking van het ontwerp op het ontwerpbureau van Citroën aan de Rue du Théâtre in Parijs, waarna de auto tot verfijning werd gebracht in het testcentrum van La Ferté-Vidame in de regio Eure-et-Loir, maakte het publiek op de Autosalon van Parijs op 7 oktober 1948 voor het eerst kennis met de ‘Eend’.

De 2CV kende een uitzonderlijke carrière. Er zijn in totaal 5.114.969 exemplaren van de 2CV geproduceerd, waarvan 1.246.335 bestelwagens. Het allerlaatste exemplaar rolde op 27 juli 1990 uit de fabriek in het Portugese Mangualde, exact om 16.00 uur, 42 jaar na zijn introductie.

IMG20231027133607

HOE HET BEGON: HET ‘TPV-PROJECT’

De Citroën 2CV kwam voort uit een TPV-project uit 1936, waarbij ‘TPV’ stond voor Toute Petite Voiture, ofwel ‘zeer kleine auto’. Het idee was om een zuinige en veelzijdige auto te ontwikkelen die ook voor mensen met een laag inkomen bereikbaar was. In 1937 zag het eerste rijklare prototype het levenslicht. Hij had een gewicht van slechts 370 kg en één koplamp (wat destijds was toegestaan). De auto was geschikt om vier personen én 50 kg bagage te vervoeren met een topsnelheid van 50 km/u. En dat allemaal met uitzonderlijk comfort voor die tijd. Citroën bereidde zich voor op de Parijse autoshow van 1939, waar 250 pre-productiemodellen van de 2CV zouden worden onthuld. Echter brak de Tweede Wereldoorlog uit, waarna alle gebouwde exemplaren werden vernietigd – op vier na die in het diepste geheim werden bewaard in het Citroën Testcentrum in La Ferté-Vidame.

IMG20231027133854

HOE EEN AUTO EEN ICOON WERD

Na de oorlog, in juli 1949, ging de Citroën 2CV alsnog in productie. De kleine auto had een 375 cc luchtgekoelde tweecilinder boxermotor met een vermogen van 9 pk en haalde een topsnelheid van 50 km/u. De zuinige en veelzijdige 2CV zette de auto-industrie op zijn kop. Met zijn unieke carrosserievorm en grote aantrekkingskracht won hij al snel de harten van het grote publiek.

Het enorme succes was ook toe te schrijven aan de ongekende eenvoud en veelzijdigheid, met uitneembare achterbank, lage gewicht, wendbaarheid en comfort. En niet te vergeten: hij was uitzonderlijk zuinig. De 2CV groeide uit tot een van de populairste auto’s uit zijn tijd, zelf zodanig dat er niet tegen de vraag op te produceren was. Rond 1950 was de levertijd opgelopen tot zo’n zes jaar.

Zijn vooruitstrevende geest met ingenieuze technologieën voor die tijd zorgde ervoor dat de 2CV vele jaren het straatbeeld bepaalde. De 2CV is tijdloos en trekt verzamelaars van over de hele wereld aan. De vele bijnamen en het feit dat hij nog regelmatig wordt gezien op onze wegen, geeft weer hoe populair de 2CV was én nog steeds is.

IMG20231027134140
Expertise & ervaring
Familiebedrijf
Integrale & flexibele aanpak
Grote geografische spreiding
compleet aanbod
Klantgerichtheid